Postaram się odpowiedzieć poniżej:
pawelw napisał(a):
Pojawiły się aktualne wymogi, to może jest dobra okazja do przedstawienia kilku wątpliwości i pytań o oficjalną interpretację. Niektóre od dawna mnie męczyły, a teraz jest dobra okazja.
I.1.
"– jedynymi dozwolonymi sposobami poruszania się zawodników na całej trasie maratonu są marsz, marszobieg lub bieg,"
Czy to znaczy, że zakazane jest przepływanie niewielkich zbiorników wodnych? Czasami (zwłaszcza w letnich imprezach) trasy są tak budowane, że opłacalne jest przepłynięcie rzeki lub wąskiego jeziora. Z jednej strony może warto dopuścić w regulaminie, że dozwolone jest pokonywanie krótkich odcinków wpław, ale z drugiej strony trasa powinna być zaprojektowana tak, żeby można było całość pokonać bez pływania i bez nadmiernej straty do pływaków. I oba warianty powinny być regulaminowe. (45-55, 95-105).
Pytanie pochodne. Czy organizator może stawiać punkty w miejscach wymagających wchodzenia do wody? (po kolana? po pas? po szyję?). Z jednej strony woda po kolana jest czymś typowym. Z drugiej strony, woda 1m jest czymś innym dla kogoś o wzroście 2m lub 1,5m. Są też uczestnicy, którzy nie lubią moczyć niepotrzebnie butów i chcieliby wiedzieć zawczasu, czy organizator nie przygotował w listopadzie punktu w wodzie po pas. No i przejście takiej trasy z psem jest problematyczne.
To znaczy, że masz się poruszać wyłącznie o własnych siłach, tzn. nie możesz jechać rowerem, na rolkach, płynąć kajakiem, czy jechać konno itp.
Pokonywanie przeszkód wodnych jest samodzielną decyzją zawodnika, o ile brodzenie w wodzie do kolan czy nawet po pas, nie jest czymś nadzwyczajnym, zwłaszcza latem, to umieszczanie PK wymagających takiego brodzenia przez wszystkich zawodników wymaga ogromnego wyczucia organizatora. Wyjątkiem mogą być tu jedynie ogólnodostępne przeprawy promowe czy takie zorganizowane przez organizatora, np. ponton.
Cytuj:
I.1.
Czy zapis o psach oznacza wycofanie z tegorocznego zakazu?
Czyli, jeśli regulamin imprezy pozwala na ich udział, to wyniki liczą się do klasyfikacji PMnO?
- Jeśli nie, to warto sprecyzować jeszcze I.10. - "sklasyfikowanych zgodnie z regulaminem PMnO" .
- Jeśli tak, to nie chyba nie jest potrzebny? Bo to nie jest kryterium uznania imprezy za PMnO. Ewentualnie można w zamian dodać coś w stylu "Organizator ma prawo wprowadzić dodatkowe zasady uczestnictwa, np. zakaz startu z psem, zakaz startu zespołowego itd., o ile nie są niezgodne z regulaminem PMnO".
Po pierwsze to nie był zakaz, tylko start poza klasyfikacją. Jeżeli organizator nie zabraniał to każdy mógł sobie z psem wystartować.
Niestety ten zapis okazał się nie możliwy do wyegzekwowania, organizatorzy nie mieli żadnych możliwości sprawdzenia czy zawodnicy startują z psem czy bez, a jeśli nawet to byłoby to bardzo trudne. A sami zawodnicy to zignorowali.
Nie będziemy sprawdzać czy zawodnicy startowali z pasami czy bez, każdy kto zostanie sklasyfikowany przez organizatora dostanie PP.
Cytuj:
I.1.
Nie ma tu pewnego zapisu, a może powinien być. Chodzi między innymi o dyskusje na temat zasad startu kobiet, np. wcześniejszy start, czy lekko inna trasa. Zresztą nie dotyczy to tylko kobiet, ale też weteranów. Np. regulamin InO pozwala zwiększyć limit spóźnień dla osób 50+ (to może mieć znaczenie na rogainingu). PMnO uwzględnia niby kategorie kobiece i weteranów, ale w punkcie I.10 stoi, że klasyfikacja jest w kategorii OPEN, z czego można chyba wyinterpretować że wszyscy z wynikami przekazywanymi do Kapituły powinni mieć te same warunki. Lekko inna trasa, zmienia warunki. Wcześniejszy start też może (dłużej jasno).
Czyli może potrzebujemy w regulaminie zapisu w rodzaju:
"- wszyscy uczestnicy trasy pucharowej powinni mieć takie same warunki uczestnictwa".
lub wręcz przeciwnie:
"- organizator może wprowadzić warianty trasy i harmonogramu dla poszczególnych kategorii nagradzanych w PMnO". Ale to prowadzi do konieczności przemyślenia kilku konsekwencji.
Należy zadać sobie czym jest PMnO? Dla Kapituły PMnO to zbiór imprez, na których uczestnicy pokonują trasę dla własnej przyjemności, chęci obcowania z naturą, sprawdzenia siebie, spotkania z przyjaciółmi, wspólnego pokonania trasy. Oczywiście część zawodników walczy o najwyższe miejsca i to Oni ustawiają poprzeczkę innym.
A sama klasyfikacja Pucharowa ma na celu porównanie wyniku dowolnego uczestnika z wynikiem uczestnika z miejsca o jeden wyżej. i tak aż do zwycięzcy. Cały zamysł jest taki aby bez względu na kategorie M, MW czy K, właśnie porównywać się do zwycięzcy. Dzięki temu wyniki są miarodajne bez względu na frekwencje w danej kategorii.
Jeśli idzie o kobiety nie wyobrażam sobie by zmuszać Panie do startu samodzielnego, stanowcza większość uczestniczek pokonuje trasy ze swoimi partnerami życiowi, czy też ze spontanicznie poznanymi osobami na starcie.
Start wspólny dla wszystkich zawodników, czy też zespołowy w interwale czasowym daje właśnie tę możliwość wspólnego pokonywania trasy.
Jedyna sprzecznością InO z PMnO jest ten limit czasowy dla weteranów. I w taklim przypadku organizator powinien podać wyniki bez dodatkowych minut dla weteranów.
W PMnO trasa, limit czasu, liczba PK itp. powinny być takie same dla wszystkich uczestników.
Cytuj:
I.1
"– w przypadku obowiązkowej kolejności potwierdzania PK, na mapie należy połączyć PK liniami prostymi zgodnie z kolejnością ich potwierdzania"
Bardzo dobry punkt, ale chyba nie tu? Może lepiej w I.6? Albo może jakiś nowy punkt dotyczący wymagań co do mapy.
(Zarówno co do mapy, jak i informacji na mapie, opisów PK itd.)
Chociaż nawet nie wiem czy powinny być jakieś? Startowałem już i na mapie ortofoto i na mapie z XIX wieku i były całkiem niezłym uatrakcyjnieniem.
Obecnie nie ma jakichś szczególnych wymagań co do mapy i teoretycznie może to być mapa mocno niepełna lub bardzo przekształcona mapa InO.
Może i mógłby być to oddzielny punkt, raczej jako nowy 1.3, ale to kosmetyka nic nie wnosząca.
Co do rodzaju map, to każdy organizator ma dowolność, nawet biała kartka papieru z kilkoma kreskami jest mapą, byle miało to jakąś logikę i sens.
Cytuj:
I.5.
Według mnie powinien być jeszcze obowiązek podania zasad rywalizacji (rogaining, scorelauf, kolejność obowiązkowa, obecność punktów stowarzyszonych), standardu bazy, orientacyjnej liczby punktów kontrolnych i być może też planowane mapy (turystyczna, BnO, niepełna, elementy ortofoto itd.)
Można by dopuścić w uzasadnionych przypadkach zmianę regulaminu (być może za zgodą Kapituły) pod warunkiem umożliwienia uczestnikom rezygnacji z udziału za zwrotem pełnej wpłaty.
Bardzo dobra sugestia, postaramy się to uzupełnić.
Cytuj:
I.6
Czy posiłek i nocleg muszą być w cenie wpisowego? Bo był już precedensy, że nie były w cenie, ale można było przy zapisywaniu się zamówić za dodatkową opłatą. Ogólnie - czy wpisowe może być zróżnicowane? Np. z posiłkiem lub bez,
z koszulką lub bez, z noclegiem lub bez itd.
Pytanie też, czy można by dopuścić, że pełne świadczenia przysługują zawodnikom, którzy opłacili wpisowe na 7 (4?,2?) dni przed imprezą. Wiadomo, że zawodnicy, którzy się zapisują na imprezę i a nie przyjeżdżają są pewnym kosztem dla organizatorów. Niepełne świadczenia to np. brak posiłku, mniejszy pakiet startowy, czy słabszej jakości mapa.
Nie widzę tu żadnej sprzeczności, jeżeli organizator zapewnia noclegi i posiłek jako dodatkowe pakiety to nadal je zapewnia. Skoro dzięki temu część uczestników może mieć niższe wpisowe to tylko na plus.
W punkcie I.5 masz informację ze zgłoszenia są przyjmowana do minimum 7 dni przed startem, a co za tym idzie po tym terminie organizator nie ma obowiązku zapewnić pełnych świadczeń zawodnikowi. Oczywiście dobry organizator zapewni takie same świadczenia wszystkim, albo nie dopuści do startu spóźnialskich.
Cytuj:
I.13
Tu warto dodać "I nieprzestrzeganie własnego regulaminu"
Patrząc zupełnie teoretycznie teraz można na tydzień przed imprezą zmienić dzienny rogaining na nocny liniowy i nie ma za to kary. Tak jaskrawego przypadku nie było, ale spóźnienie 2h się zdarzyło i nie było niby podstaw do karania.
Opóźnienie startu o 2h to oczywiście to błąd organizatora, ale bywają różne sytuacje na to wpływające, jednak nie zmienia to charakteru imprezy, noc nadal będzie nocą, a dzień, dniem.
Wg obecnego zapisu, miejsce i czas startu (wyjazdu z bazy) musi być znane na miesiąc przed. Czyli nie możesz sobie zmienić od tak imprezy dziennej na nocną.
Wszelkie takie nieścisłości ocenią zawodnicy w kolejnym roku swoim udziałem.
Cytuj:
I.4 powinien być częścią I.2 Dobrym zwyczajem legislacyjnym jest wyłączenia mieć w tym samym paragrafie. Inaczej mogą być zarzuty, że regulamin jest sprzeczny (jeden punkt coś dopuszcza, drugi nie).
I.2 mówi co należy, a I.4 robi od niego wyjątek, nie widzę sprzeczności. Dla jasności dodamy "Poza sytuacją z pkt. I.4"
Cytuj:
I.3
Nie regulaminów Turystycznych Imprez na Orientacje tylko Komisji Imprez na Orientację. Będzie jednoznacznie.
A też skoro InO jest dopuszczone to nie ma po co robić wyjątku. Może lepiej:
"Potwierdzanie obecności na PK może odbywać się przy pomocy perforatora lub systemu elektronicznego pomiaru czasu lub zgodnie z zasadami Komisji Imprez na Orientację (
http://ino.pttk.pl). Organizator maratonu ma prawo wymagać wpisania czasu pobytu na PK w odpowiednie pole na karcie startowej."
W InO startowałem wieki temu i zawsze w środowisku mówiło się na nie Turystyczne Imprezy na Orientację w odróżnieniu od BnO, które było sportowe. Myślę że obecny zapis jest jasny dla każdego.
Cytuj:
A co z dopuszczeniem SMS i/lub kodów QRC czy NFC? Nie było by dobrze, gdyby naciągać to pod szeroko pojęte "systemy elektronicznego pomiaru czasu"
Elektroniczny system może być dowolny, a potwierdzanie SMS/QR/NFC jest właśnie elektroniczne, chyba nikt nie ma tu wątpliwości.
Cytuj:
No i co z potwierdzaniem przez sędziów? (wiem, sędzia może mieć w ręku perforator lub puszkę SI)
Potwierdzenie przez sędziego nawet własnoręcznym podpisem gwarantuje organizatorowi, że dany zawodnik był w tym miejscu.
Cytuj:
I.6.
"- mapę z trwale nadrukowanymi PK oraz innymi informacjami umieszczonymi przez organizatora oraz koszulkę zabezpieczającą mapę przed wilgocią."
Wymaganie koszulki jest już trochę passé.
Mapa może być zalaminowana albo na papierze wodoodpornym.
Może lepiej:
" - zabezpieczoną przed wilgocią mapę z ...."
Zalaminowanie mapy to nie najlepszy pomysł, nie da się tego zginać do mniejszych rozmiarów, czy trwale nanieść wariant przejścia. A papier wodoodporny nie koniecznie musi przetrwać zmagania na trasie.
Koszulki na mapy muszą być, jak zawodnik będzie chciał to ma ją dostać.
Cytuj:
I.13
Wymagane są punkty 1-11, a powinny 1-12.
To oczywisty błąd, już poprawione.
Cytuj:
Cały rozdział III.
To jest trochę nie jasne. Czy wszystkie najlepsze (ile?) będą miały wagi 50/100 i do tego dodatkowo te z innych regionów?
Czy tych z wysoką wagą będzie znowu 12? Czy rozłożenie w czasie też będzie brane pod uwagę?
Czy waga 20 jest tylko dla nowych, czy stary też może taką dostać jak mocno podpadł?
Czy frekwencja nie będzie brana pod uwagę?
Zasady będą podobne jak obecnie, czyli 12 maratonów z W=50 podzielonych równomiernie na 4 regiony i po 3 na każdy kwartał roku.
Jest pomysł aby wprowadzić dodatkowo 4 maratony z W=50 wybranych przez glosowanie przez uczestników, po jednym na każdy kwartał i region. Ale to jest jeszcze do głębszego przedyskutowania.
W punkcie I.13 masz informacje o obniżeniu wagi.
Frekwencja nie będzie brana pod uwagę, ale będziemy analizować co mogło być przyczyną niskiej frekwencji.
Cytuj:
Rozdział IV
Czy oceny będą jawne? (Zwłaszcza uznaniowa z IV.14 powinna być uzasadniona przez Kapitułę)
Kiedy będą przydzielane ?
Jawność - To jeszcze nie jest ustalone, ale raczej będą jawne. Ocena powinna być na bieżąco.
Cytuj:
1.5. Bezpieczeństwo: 10 pkt (za stworzenie niebezpieczeństwa dla zawodników 0 pkt)
Tylko 10 punktów kary za zagrożenie zawodników? To powinien być kluczowy punkt, a bezpieczeństwo powinno być na pierwszym miejscu, z dyskwalifikacją imprezy włącznie, jeśli naruszenie było poważne.
PMnO to przygoda, a przygoda nie zawsze musi być aż taka bezpieczna, zdobywanie PK i pokonywanie trasy często wymaga znacznych umiejętności sprawnościowych. A każda sprawność wiąże się z ryzykiem.
W punkcie tym chodzi o wyłapanie sytuacji skrajnie niebezpiecznych dla uczestników pucharu.
Ps. Jak tak dalej pójdzie to same wymogi będą miały z 10 stron (obecnie 3)